نماز
اولين سؤال قيامت نماز است.
سه شنبه 10 بهمن 1391برچسب:نماز وحكومت اسلامي, :: 3:6 :: نويسنده : سيد علي حسيني
نماز جزء برنامههای حكومت اسلامی
الّذین ان مكّنّا هم فی الأرض اقاموا الصّلوه و اتوا الزّكوه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و للّه عاقبه الاُمور: یاران خدا كسانی هستند كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند و زكات را ادا میكنند و امر به معروف و نهی از منكر مینمایند و پایان همه امور از آن خداست. (حج ، 41) ـ این آیه خطاب به یاران خدا است كه در آیه قبل وعده یاری به آنها داده شده است و مقام و اوصاف مؤمنین را بیان میكند. ـ آنها هرگز پس از پیروزی، همچون خودكامگان و جباران به عیش و نوش و لهو و لعب نمیپردازند و در غرور و مستی فرو نمیروند؛ بلكه پیروزیها و موفقیتها را نردبانی برای ساختن خویش و جامعه قرار میدهند. آنها پس از قدرت یافتن، تبدیل به یك طاغوت جدید نمیشوند، ارتباطشان با خدا محكم و با خلق خدا نیز مستحكم است؛ چرا كه نماز سمبل پیوند با خالق است و زكات، رمزی برای پیوند با خلق، و امر بمعروف و نهی از منكر پایه های اساسی ساختن یك جامعه سالم محسوب میشود.[1] ـ همین چهار صفت برای معرفی این افراد كافی است، و در سایه آن سایر عبادات و اعمال صالح و ویژگیهای یك جامعه با ایمان و پیشرفته فراهم است. ـ مؤمنان تنها قبل از پیروزی به در خانه خدا نمیروند بلكه بعد از پیروزی هم به مقتضای (الّذین ان مكنّاهم فی الأرض اقاموا الصّلوه...) رابطه خود را با او همچنان محكم میدارند و پیروزی بر دشمن را وسیلهای برای نشر حق و عدالت و فضیلت قرار میدهند. ـ در بعضی از روایات اسلامی آیه فوق به حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و یارانش یا آل محمد به طور عموم تفسیر شده است. چنانكه از حدیثی از امام باقر ـ علیه السّلام ـ میخوانیم كه در تفسیر آیه (الّذین ان مكنّاهم فی الارض) فرمود: این آیه تا آخر از آن آل محمد و مهدی و یاران او است. ـ خداوند شرق و غرب زمین را در سیطره حكومت آنها قرار میدهد آیینش را آشكار میسازد و به وسیله مهدی ـ علیه السّلام ـ و یارانش بدعت و باطل را نابود میكند آن چنان كه تبهكاران حق را نابود كرده بودند و آن چنان میشود كه بر صفحه زمین اثری از ظلم دیده نمیشود چرا كه آنها امر به معروف و نهی از منكر میكنند.[2] این احادیث بیان كننده مصداقهای روشن و آشكار است و مانع عمومیت مفهوم آیه نیست بنابراین مفهوم گسترده آیه، همه افراد با ایمان و مجاهد و مبارز را شامل میشود. ـ یكی از صفات مؤمنین این است كه اگر در زمین تمكنی پیدا كنند و در انتخاب هر قسم زندگی كه بخواهند به آنها آزادی داده شود، و در میان همه انواع و انحاء زندگی، یك زندگی صالح را اختیار میكنند و جامعهای صالح بوجود میآورند كه در آن جامعه نماز به پا داشته میشود و زكات داده میشود، و امر به معروف و نهی از منكر انجام میشود. ـ اگر از میان همه جهات عبادت، نماز را و از میان همه جهات مالی، زكات را نام برده بدین جهت است كه این دو در باب خود، عمده آن باب هستند.[3] ـ زجاج گوید این آیه وصف كسانی است كه خدا را یاری كنند. و لله عاقبه الامور عاقبت كارها به دست خدا است، این جمله نظیر (الی الله ترجع الامور) است، یعنی هر ملكی و حكومتی و قدرتی باطل میشود جز ملك و حكومت و قدرت حق و سرانجام همه امور به دست خدا میافتد.[4] اهمیت حكومت اسلامی و احیاء نماز و زكات و امر به معروف و نهی از منكر در تفسیر المیزان آمده: مراد به تمكین آنان در زمین این است كه ایشان را در زمین نیرومند كند به طوری كه هر كاری را بخواهند، بتوانند انجام دهند و هیچ مانعی یا مزاحمی نتواند سد راه آنان شود. ـ در صورت داشتن قدرت و اختیار، اجتماعی صالح به وجود میآورند. ـ مراد به مؤمنین، عموم مؤمنین آن روز بلكه عامه مسلمین تا روز قیامت است. عالیترین جامعهای كه در تاریخ اسلام تشكیل یافت جامعهای بود كه در عهد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در آن جامعه نماز به پا شد.[5] [1] . نمونه، ج14، ص117.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات آخرین مطالب پيوندها
نويسندگان
|
||||||||||||||||||
![]() |